Dinsdag 26 augustus 2025
Reactie ADAS Alliantie op advies Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN)

Dinsdag 26 augustus 2025 â€“ Begin deze maand vroeg de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) aandacht voor het feit dat Adaptive Cruise Control (ACC) en Advanced Emergency Braking System (AEBS) in druk, onvoorspelbaar en ritsend verkeer soms onverwacht hard ingrijpen - bijvoorbeeld als een auto vlak voor de vrachtwagen invoegt. Na eigen onderzoek naar de interactie tussen chauffeurs, rijhulpsystemen en verkeersdynamiek, kwam VERN met het advies aan vrachtwagenchauffeurs om in bepaalde situaties de ACC en het AEBS tijdelijk uit te schakelen. De branchevereniging benadrukt daarbij wel dat het om een situationeel advies gaat. Systemen zoals AEBS zijn wettelijk verplicht en hebben bewezen levens te redden.

Het complete veiligheidsadvies is te lezen op de website van VERN  

Reactie ADAS Alliantie op oproep Branchevereniging VERN

De ADAS Alliantie is blij dat Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) haar leden actief informeert over het verantwoord gebruik van rijhulpsystemen in specifieke verkeerssituaties, zoals in dit geval over Adaptive Cruise Control (ACC). Fabrikanten geven in hun handleidingen duidelijk aan dat ACC niet bedoeld is voor druk, onvoorspelbaar of ritsend verkeer. Onjuist of onbewust gebruik van deze systemen kan leiden tot gevaarlijke situaties. 


Juist daarom zet de ADAS Alliantie zich in voor het verhogen van kennis en het stimuleren van veilig gebruik van ADAS door chauffeurs en andere weggebruikers. Alleen met goede kennis en door juist gebruik kunnen rijhulpsystemen immers bijdragen aan veiligere en efficiëntere mobiliteit.


Wij moedigen daarom de samenwerking aan tussen brancheorganisaties, fabrikanten, overheden en handhavers om samen te zorgen voor beter begrip, duidelijke communicatie en veilig gebruik van rijhulpsystemen op de weg.