De snelle opkomst van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) verandert de manier waarop voertuigen en infrastructuur met elkaar interacteren. Steeds meer auto’s zijn uitgerust met rijhulpsystemen zoals Intelligent Speed Assistance (ISA) en Lane Keep Assist (LKA) en die systemen zijn gevoelig voor fouten in bebording, markering en digitale kaarten. Voor wegbeheerders betekent dit dat de infrastructuur beter moet aansluiten op de werking van ADAS. ADAS-kaarten helpen wegbeheerders bij deze uitdaging.
Waarom een ADAS-kaart
Het Landelijk VerkeersManagement Beraad (LMVB) heeft een ‘Landelijke Handreiking ADAS-kaart’ laten maken. Dit is een digitale kaart die inzicht geeft in de geschiktheid van wegen voor ADAS. Er zijn twee varianten:
· de Level of Service-kaart, die laat zien in welke mate de infrastructuur ADAS ondersteunt,
· de hotspot-kaart, die probleemlocaties weergeeft waar ADAS in de praktijk niet goed functioneren.
Samen bieden deze kaarten een waardevol instrument om onderhoud gericht te plannen en de verkeersveiligheid te vergroten.
Handelingsperspectief voor wegbeheerders
Een ADAS-kaart is niet alleen een analyse-instrument, maar ook een praktisch hulpmiddel. De resultaten kunnen gekoppeld worden aan bestaande werkprocessen, zoals beheer en onderhoud, verkeers-veiligheid en datalevering. Te zien is waar onderhoud of aanpassing nodig is, en waar digitale gegevens – zoals snelheidslimieten in digitale kaarten – beter afgestemd moeten worden om ADAS beter te laten functioneren. Ook helpt de kaart bij gesprekken met autofabrikanten en beleidsmakers: waar werkt ADAS nog niet goed, en wat ligt binnen of juist buiten de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder? Op die manier wordt slim gebruik gemaakt van data en kunnen maatregelen beter gepland worden.
Vervolgstappen en samenwerking
Hoewel de ADAS-kaart nu vooral een momentopname is, bieden ontwikkelingen zoals data uit voertuigen mogelijkheden voor een continu beeld van de weginfrastructuur. Projecten als RoMo2 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat spelen hierin een belangrijke rol. Voor de toekomst is samenwerking tussen wegbeheerders, overheid en CROW essentieel om infrastructuur blijvend te verbeteren, waardoor weggebruikers optimaal gebruik kunnen maken van slimme voertuigen. Daarmee wordt niet alleen de verkeersveiligheid verhoogd, maar ook de basis gelegd voor een toekomstbestendig wegennet.
Bekijk hier de infographic.