Wie meer wil weten over Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) in Nederland kan een blik werpen in de ‘Monitor Rijtaakautomatisering’. Deze monitor geeft een overzicht van de stand van zaken in 2018, 2020, 2022, 2023 en 2024 van de aanwezigheid, de bekendheid en het kennisniveau van rijtaak ondersteunende systemen, bij Nederlandse personenauto’s in de nieuwverkopen en het totale personenautopark. Er is uitgegaan van 13 systemen en de naamgeving daarvan volgens het ADAS Woordenboek van de ADAS Alliantie.
De monitor brengt de ontwikkeling van ADAS in kaart op basis van objectieve voertuigdata en subjectieve gegevens via enquêtes onder autobezitters. ADAS zijn onderverdeeld in 4 typen:
- A: Longitudinale controle (zoals CC, ACC, AEB)
- B: Laterale controle (zoals LKA, BSW)
- D: Staat van de bestuurder (zoals DDAW)
- E: Speciale verrichtingen (zoals RCP)
Highlights en Trends 2024
1. Adoptie en gebruik stijgen
- ACC (Adaptive Cruise Control) zit in 47% van nieuwe auto's (was 23% in 2018).
- AEB (Autonoom noodremsysteem) is aanwezig in 92% van nieuwe auto’s.
- Parkeersensoren in 85% van nieuwverkopen, gebruik zeer hoog (94%).
2. Grote verschillen tussen bezit en gebruik
- Bij sommige systemen weten gebruikers niet dat ze deze hebben: de zogeheten ‘aanwezigheid-gap’. Bijvoorbeeld: bij AEB weet 31% van gebruikers niet dat het systeem aanwezig is.
- Er is ook een ‘Gebruik-gap’ (wel kennen, maar niet gebruiken) aanwezig. Bijvoorbeeld: 15% gebruikt Lane Keep Assist niet.
3. Kennisniveau blijft een uitdaging
- Gemiddeld 50% scoort positief op kennisvragen.
- Beste scorende systeem qua kennis is de Dodehoekwaarschuwing (62% positief).
- Slechtst scorend: Waarschuwende ISA (slechts 45% positief).
- Veel gebruikers overschatten of begrijpen niet volledig wat hun systeem doet of onder welke omstandigheden het werkt.
4. Ontwikkeling van ‘kennis-gap’
- De kennis over de systemen groeit, maar blijft achter bij de technische beschikbaarheid.
- Dit kan tot suboptimaal of zelfs onveilig gebruik leiden.
5. Opvallende systeemtrends
- Cruise Control: gebruik iets gedaald, maar nog altijd veel gebruikt.
- Lane Departure Warning: daling in aanwezigheid en gebruik.
- Remote Control Parking: toename in bezit, maar laag gebruik.
- Traffic Sign Recognition: flinke toename in bezit en gebruik.
Conclusie
De aanwezigheid van ADAS groeit sterk, maar gebruikers zijn zich daar niet altijd van bewust en hebben niet altijd de juiste kennis van rijhulpsystemen. Bewustwording, voorlichting en training zijn essentieel om het gebruik ‘ontwerp-conform’ en dus verkeersveilig te maken. De ADAS Alliantie kan hierin een belangrijke rol blijven spelen via educatie, communicatie en samenwerking met de autobranche.