Friday, September 19, 2025
The ADAS map provides direction for the road of tomorrow

The rapid rise of Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) is changing the way vehicles and infrastructure interact. More and more cars are equipped with driver assistance systems like Intelligent Speed Assistance (ISA) and Lane Keep Assist (LKA), and these systems are sensitive to errors in signage, markings, and digital maps. For road authorities, this means that infrastructure must be better aligned with ADAS functionality. ADAS maps help road authorities address this challenge.

Why an ADAS card

Het Landelijk VerkeersManagement Beraad (LMVB) heeft een ‘Landelijke Handreiking ADAS-kaart’ laten maken. Dit is een digitale kaart die inzicht geeft in de geschiktheid van wegen voor ADAS. Er zijn twee varianten: 

· the Level of Service map, which shows the extent to which the infrastructure supports ADAS,

· the hotspot map, which shows problem areas where ADAS do not function well in practice.

Samen bieden deze kaarten een waardevol instrument om onderhoud gericht te plannen en de verkeersveiligheid te vergroten. 

  

Action perspective for road managers

Een ADAS-kaart is niet alleen een analyse-instrument, maar ook een praktisch hulpmiddel. De resultaten kunnen gekoppeld worden aan bestaande werkprocessen, zoals beheer en onderhoud, verkeers-veiligheid en datalevering. Te zien is waar onderhoud of aanpassing nodig is, en waar digitale gegevens – zoals snelheidslimieten in digitale kaarten – beter afgestemd moeten worden om ADAS beter te laten functioneren. Ook helpt de kaart bij gesprekken met autofabrikanten en beleidsmakers: waar werkt ADAS nog niet goed, en wat ligt binnen of juist buiten de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder? Op die manier wordt slim gebruik gemaakt van data en kunnen maatregelen beter gepland worden. 

  

Next steps and collaboration

Hoewel de ADAS-kaart nu vooral een momentopname is, bieden ontwikkelingen zoals data uit voertuigen mogelijkheden voor een continu beeld van de weginfrastructuur. Projecten als RoMo2 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat spelen hierin een belangrijke rol. Voor de toekomst is samenwerking tussen wegbeheerders, overheid en CROW essentieel om infrastructuur blijvend te verbeteren, waardoor weggebruikers optimaal gebruik kunnen maken van slimme voertuigen. Daarmee wordt niet alleen de verkeersveiligheid verhoogd, maar ook de basis gelegd voor een toekomstbestendig wegennet. 

 

Look at here de infographic.